Monday, 8 July 2013

PrEpArE tO EnTeR dEpArTmEnT Of RaMaDhAn...


situasi in RD(ramadhan department)
a medical student is in hurry presenting a case,

This is young gentleman/lady, presented with lack of khusyuk in shalat, insufficient of solat sunat, difficulty of istighfar and shortness of alquran recitation for the past 11months. He also complaints of hardly giving donation.

The provitional diagnosis is taqwa failure secondary to unstable iman...

before we outline the management, we need to know the pathophysio of this presenting illness, can someone eloborate on that? said PROF.
first, as encode in the quran,

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
“Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan puasa ke atas kamu sepertimana telah diwajibkan ke atas orang-orang daripada sebelum kamu. Semoga kamu bertaqwa” (al-Baqarah: 183)

Sesungguhnya Allah SWT memulakan ayat ini dengan seruan يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا. Menunjukkan di sana ada berita penting yang ingin Allah SWT sampaikan kepada kita dengan harapan supaya kita mengambil perhatian mengenainya.

manakala, كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَام
"Diwajibkan ke atas kamu berpuasa", inilah perkara penting yang ingin Allah SWT sampaikan kepada kita, iaitu perintah untuk berpuasa.
.
Apakah yang dimaksudkan dengan الصِّيَامُ itu?
.
الصِّيَامُ dari sudut bahasa disebut berhenti. Maknanya berhenti daripada bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain. Ada juga yang mengertikannya sebagai diam, iaitu diam daripada percakapan. Sesuai dengan maksudnya dari istilah syara’, di mana puasa menuntut kita untuk berhenti dan diam daripada makan dan minum, serta apa jua jenis perbuatan yang boleh membatalkan puasa sejak dari terbit fajar sehinggalah terbenamnya matahari.

Kemudian Allah SWT menyebut:

كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ
Ayat ini menunjukkan bahawa umat-umat terdahulu juga mempunyai aturan dan pensyariatan yang telah ditetapkan oleh Allah SWT kepada mereka. 

Di akhir ayat ini, Allah SWT menyebut:

لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
“Semoga kamu bertaqwa”
Apakah kita mahu menjadikan tanggungjawab berpuasa ini sebagai amalan yang hanya menahan lapar dan dahaga semata-mata, atau kita benar-benar ingin menjadikannya sebagai latihan untuk mempertingkatkan taqwa kita.

baiklah, secara konklusinya, dalam akhir sebelum didischargedkan from department of RAMADHAN, we need to gain Taqwa, maka puasa ini adalah alat dalam kita memperoleh taqwa,too boost up our taqwa, our iman, our faith to ALLAH, moga2 kita adalah hambaNya yang berjaya dlam memperoleh erti dan rasa taqwa kepada Allah dan teringat kata2 ayahanda sheikh yusuf alqardhawi,
كن ربا نىان، ولاتكن رمضانىان
 " Kun Rabbaniyun,wala takun ramadhaniyun" ( Jadilah kamu Hamba Allah , Janganlah kamu jadi hamba kepada Ramadhan )..

so the outline of management is..
Management>admitted ward of ramadhan...
1. keep patient nil by mouth from fajr till sunset 
2. encourage patient to suhur, even with one tamar 
3. encourage patient to listen to kulliyah(utube), frequently read quran,
     solah (rawatib, tarawih, and qiyam) 
4. educate patient to increase the knowledge by reading or attend kulliyah and practice it.            
5. encourage patient to dzikr and istighfar routinely 
6. allow patient to ambulate and do good deeds 
7. encourage patient to sedekah and remind on the benefit of sedekah. 
8. Infuse patient with knowledge with enough dose of good akhlak 
9. Monitor patient until able to independent in doing things with iman 
10. discharge patient once taqwa achieve! 


baiklah, dengan ini ana meminta maaf jika pernah terkasar bahasa mahupun menyakitkan hati kalian semua.

selamat berpuasa dan selamat didischarged from month of ramadhan...
<<happy ramadhan>>

No comments:

Post a Comment